emile koopmans
09/2015

Krentenbrood

Kijk, dan ga ik nadenken hè! 513 extra parkeerplaatsen. Waarom precies 513? Wat een raar getal. Wie bedenkt nou zoiets? Wie ontwerpt er nou 513 parkeerplaatsen? Wat was de opdracht? 513? Dat geloof je toch niet. Ah, maar er is over een ander getal heen geplakt…. Dat betekent: er waren eerst 600 gepland en helaas, toen werden het maar 513? Wat een strop voor de aannemer. Krijgt ie maar 513/600 deel van de aanneemsom betaald.

Op een prachtige zaterdagmiddag sta ik in mijn Eentje op de lege parkeerplaats. Waar zijn die 513 mensen nou? Aan de overkant, op het oude transferium, staat het ook maar half vol. Toch is het een groot succes, deze mega parkeerplaats. Door de week staat het bomvol. Kennelijk wordt het vooral gebruikt voor het woon-werk verkeer. Het winkelend publiek rijdt zeker liever door naar Groningen.

In mijn column VIES van maart 2011 beschreef ik al eens de discussie die ik met mijn lief had tijdens het wachten in het bushokje/annex fietsenhok aan de overzijde. Het viel haar toen al tegen dat de architect het gebouwtje niet wat groter had gemaakt. Ik verdedigde hem door te zeggen dat zijn opdracht waarschijnlijk niet meer toestond (ik weet hoe het gaat). Nou, er is goed nieuws, er worden op dit moment, zag ik, fietsenrekken bijgeplaatst. Maar hoe akelig: ze worden overdekt met ordinaire plastic kappen. Gewoon uit een folder. Wie geeft er nou eerst een opdracht voor een hoogwaardige architectonische creatie met een betonnen vouwdak gedragen door dunne stalen staketsels. En als die creatie dan te klein blijkt te zijn wordt er uitgebreid met plastic rommel.  Waarom de architect niet gevraagd om zijn ontwerp uit te breiden? Zucht, weer zo’n krenterige halfbakken situatie. Mopper, mopper.

Uit grammietigheid ben ik ook de extra parkeerplaatsen maar eens gaan tellen. Dat zullen er ook wel minder zijn. Maar, je gelooft het niet: jawel, tellen kunnen ze ook al niet, het zijn er in werkelijkheid 535!